Założenie swojej własnej firmy to proces, który wymaga inwestycji zarówno swojego czasu, zapału a przede wszystkim nakładu finansowego. Młodzi przedsiębiorcy wchodząc na rynek z pierwszym planem rozpoczęcia biznesu nie posiadają jeszcze odpowiedniej wiedzy w tym zakresie, jako że najlepszym nauczycielem jest tu doświadczenie. To właśnie ono uczy w jaki sposób działać, żeby firma odniosła sukces. Niemniej jednak lepiej byłoby uczyć się na cudzych błędach i już wcześniej się zorientować czego należy unikać.
Początek funkcjonowania nowego obiektu na rynku należy do najtrudniejszego etapu, dlatego młody przedsiębiorca powinien zachować szczególną czujność. Istotne jest wówczas zwrócenie uwagi na poszczególne elementy.
Po pierwsze – motywacja. Pierwszy rok działalności jest niebywale trudny z powodu małej ilości klientów, zobowiązań wobec klientów a także związany jest ściśle z brakiem niezbędnego doświadczenia w tej dziedzinie. Może to sprawić, że pojawią się pewne wątpliwości nad sensem kontynuowania biznesu. Należy wówczas zachować ponadprzeciętną cierpliwość i nie zniechęcać się, jako że statystycznie pierwszy prawdziwy przychód pojawia się dopiero po dwóch latach funkcjonowania na rynku. Czas odgrywa tu znaczącą rolę, podobnie jak samodyscyplina, bez której szanse na odniesienie sukcesu spadają. Liczy się zatem jak najlepsza organizacja i pamięć o tym, żeby wszystko było wykonane na czas. Podstawą prowadzenia działalności jest stworzenie dokładnie opracowanego biznesplanu. Pozwoli on uniknąć chaotycznego działania, którego głównym problemem jest brak konsekwencji. Istotne jest również przygotowanie w ramach asekuracji przed ewentualnym niepowodzeniem planu “B”. Często bowiem wiara w swój pomysł jest tak ogromna, że pomija się ryzyko poniesienia porażki, zatem należy unikać zbyt optymistycznego podejścia i skupić się na bardziej realnym działaniu.
Prowadząc swój biznes warto też zwrócić uwagę na dzielenie się obowiązkami oraz na rozmowach z doświadczonymi przedsiębiorcami. Posiadają oni znacznie bogatsze doświadczenie oraz wiedzę, dlatego mogą udzielić pomocnych wskazówek, których realizację można rozważyć i wdrążyć w działanie firmy. Pojawia się więc pytanie: gdzie można poznać takie osoby? Środowiskiem, gdzie najłatwiej spotkać innych przedsiębiorców są różnego typu targi branżowe czy konferencje organizowane przez firmy zewnętrzne. Źródłem wiedzy mogą się również okazać blogi prowadzone przez specjalistów w danej dziedzinie, jak i tradycyjne formy w postaci książek tematycznych czy poradników. Do kluczowych błędów popełnianych przez młodych przedsiębiorców należy rezygnacja czy niechęć do zatrudnienia pracowników. Warto jednak zainwestować specjalistę w danej dziedzinie, który obejmie jedno z najbardziej wymagających stanowisk rzutujących na jak największy rozwój i zysk przedsięwzięcia. Często jednak w pierwszej fazie rozwoju rezygnuje się z zatrudnienia innych osób w obawie przed zbytnim nadszarpnięciem budżetu lub nawet braku środków na ten cel. Rozwiązaniem takiej sytuacji jest możliwość podjęcia współpracy z praktykantami, w ramach wolontariatu.
Ponadto, prowadząc biznes istotne jest także dbanie o długofalowe relacje z klientami. Warto pamiętać, że pozyskanie nowego klienta jest trudniejsze, niż utrzymanie dotychczasowego. Natomiast w ogólnym procesie budowania zaufania wśród nich znaczącą role odgrywa wizerunek firmy. Odpowiedni wystrój biura, aktualna, czytelna i estetyczna strona internetowa oraz profesjonalizm i zaangażowanie to kolejne elementy, których zignorowanie może być przyczyną fiaska już na samym starcie. Pierwszy rok prowadzenia pierwszego biznesu wiąże się z ogromnym nakładem środków pieniężnych w całe przedsięwzięcie. Dobrze jest zatem posiadać zaplecze finansowe, które ma charakter awaryjny na tak zwaną “czarną godzinę”. Odłożony fundusz pozwoli zabezpieczyć się przed ewentualnymi problemami spowodowanymi niezaplanowanymi wydatkami.
Ilość młodych przedsiębiorców na rynku stale wzrasta. Podobnie jak inicjatyw wspierających powstawanie i rozwój początkujących firm jest również coraz więcej. Istnieje wiele możliwości oferujących dofinansowania, dotacje czy inne formy pomocy zarówno w ramach funduszy unijnych jak i innych projektów, których realizacja znacząco ułatwia wejście na rynek. Nie gwarantują jednak odniesienia sukcesu, dlatego warto zwrócić uwagę na szczegółowy plan działania i wpisujące się w jego obszar elementy. Pierwszy rok to najbardziej intensywny okres w działaniu biznesu, zatem odpowiednie zaangażowanie i realny wgląd na możliwości z całą pewnością przyniosą w późniejszym czasie wymierne korzyści.
W.K.